top of page

Zemgales Uzņēmēju forums’25 jau 14. maijā. Reģistrējies tagad!

Biznesa risinājumu ekosistēma un datu analītika – panākumu atslēga mūsdienu uzņēmējdarbībā


Mūsdienu uzņēmējdarbības vidē ātrums, efektivitāte un spēja pielāgoties pārmaiņām ir noteicošie faktori, kas ietekmē uzņēmuma konkurētspēju. Tieši šī iemesla dēļ uzņēmumi arvien biežāk izvēlas strādāt ar integrētu biznesa risinājumu ekosistēmu un izmanto datu analītiku kā vienu no stratēģiskajiem lēmumu balstiem. Tomēr ikviena tehnoloģija ir tikai rīks. Panākumu atslēga ir cilvēks, kurš to izmanto gudri un kurš nebaidās pielietot arī mākslīgo intelektu, lai mazinātu savu ikdienas slodzi.


Autore: Liene Auziņa-Jurgeviča, ELVA Komunikācijas stratēģe un satura vadītāja


Kas ir biznesa risinājumu ekosistēma?

Biznesa risinājumu ekosistēma apvieno dažādus digitālos rīkus un platformas, kas savstarpēji sadarbojas, veidojot vienotu vidi uzņēmuma procesiem – no grāmatvedības un noliktavas pārvaldības (ERP) līdz pārdošanai, klientu attiecību vadībai (CRM) un biznesa inteliģencei (BI).

Labi izveidota ekosistēma ne tikai nodrošina datu plūsmu starp dažādiem uzņēmuma departamentiem, bet arī ļauj:

·        automatizēt ikdienas darbības,

·        samazināt cilvēcisko kļūdu risku,

·        uzlabot klientu apkalpošanas kvalitāti,

·        pieņemt lēmumus, balstoties uz datiem, nevis nojautām.

Vienkāršāk izsakoties – tā ir dažādu digitālo rīku savienība, kas strādā kopā kā vienots organisms: grāmatvedība, noliktava, pārdošana, klientu apkalpošana, ražošana, mārketings un analītika nav atsevišķas saliņas, bet vienota vide, kur katrs solis ir redzams un izsekojams.


Kāpēc datu analītika ir šīs ekosistēmas sirds?

Ja biznesa procesu pārvaldība ir cilvēka organisms, tad ERP risinājums ir  centrālā nervu sistēma, bet analītika – sirds. Lai arī digitalizēti procesi sniedz plašas iespējas, tie paši par sevi vēl negarantē biznesa izaugsmi. Tieši datu analītika ir tas, kas palīdz uzņēmumiem “saskatīt bildi kopumā” – identificēt tendences, atklāt vājos punktus un paredzēt tirgus izmaiņas.

Datu analītikas ieguvumi:

·        reāllaika pārskati – vadībai, nodaļu atbildīgajiem vienmēr pieejama aktuāla informācija vienuviet,

·     prognozēšana – ar vēsturisko datu palīdzību iespējams prognozēt nākotnes rezultātus (piemēram, pārdošanas apjomus vai klientu uzvedību),

·       resursu optimizācija – labākas izpratnes rezultātā iespējams samazināt izmaksas un efektīvāk plānot cilvēkresursus,

·     klientu uzvedības analīze – iespēja pielāgot produktus un mārketinga aktivitātes konkrētu klientu segmentiem.


Ekosistēmas pieeja praksē

Iedomāsimies ražošanas uzņēmumu, kurš ražošanas, finanšu un noliktavas pārvaldībai izmanto ERP risinājumu Microsoft Dynamics 365, kas papildināts ar low-code lietotni no Power Platform ātrākai datu nodošanai uz ERP (piemēram, autovadītājs ar skeneri reģistrē kravas). Uzņēmumā pārdošanas automatizēšanai tiek izmantots CRM risinājums Dynamics 365 Sales. Visi savstarpēji savienoti ar Power BI datu analītikas platformu, kas ļauj redzēt reāllaika datus. Risinājumi izvietoti mākoņpakalpojumā Azure. Darbinieki aktīvi pielieto MI priekšrocības jeb Microsoft Copilot. Kā punkts uz “i” - visu šo risinājumu kopdarbu uzrauga un nepieļauj nobīdes no normas IT monitorings.

Šāda risinājumu sinerģija jeb ekosistēma ļauj:

·        plānot ražošanas apjomus, ņemot vērā resursu pieejamību un pasūtījumus, izpildes termiņus,

·        plānot loģistiku, prognozēt piegādes, uzturēt kārtību noliktavā,

·        redzēt pilnu pārdošanas piltuvi no pirmā kontakta līdz rēķina izrakstīšanai,

·        analizēt klientu lojalitāti, saprast, kurš produkts nes lielāko peļņu un kāpēc,

·        savlaicīgi pamanīt potenciālās problēmas (piemēram, piegādes kavējumus).

Kad viss strādā vienotā organismā un fonā ikdienas darbam, uzņēmums iegūst drošības garantu un vienotu patiesības avotu – vienu platformu, kurā balstīt ikdienas lēmumus.


Nākotnes virziens – no datiem uz prognozēm

Attīstoties mākslīgajam intelektam (AI) un mašīnmācīšanās tehnoloģijām, datu analītika pāriet jaunā līmenī. Vairs nepietiek tikai ar vēsturisko datu apskati – uzņēmumi vēlas prognozēt nākotni un rīkoties proaktīvi.

Piemēram, mazumtirdzniecībā iespējams prognozēt, kādi produkti būs pieprasīti nākamajā mēnesī, savukārt ražošanā – optimizēt izejvielu iepirkumus, balstoties uz pieprasījuma tendencēm.


No pieredzes un intuīcijas – uz datiem balstītiem lēmumiem

Latvijā uzņēmēji bieži balstās uz gadiem krātu pieredzi un labu intuīciju. Tas ir vērtīgi, bet mainīgajā tirgū ar to vairs nepietiek. Mūsdienu konkurencē ir svarīgi izmantot arī tehnoloģiju dotās iespējas – reāllaika datus, automatizētus procesus un prognozēšanas rīkus.

Piemērs no dzīves:

Iedomāsimies vietējo kokapstrādes uzņēmumu, kurš izmanto ERP sistēmu, lai pārvaldītu pasūtījumus, materiālu atlikumus un ražošanas plūsmu. Ja šī sistēma tiek papildināta ar Power BI analītiku, uzņēmuma vadītājs var redzēt:

·         kurš klients veido lielāko daļu apgrozījuma,

·         kuri produkti ir visrentablākie,

·         kur notiek kavējumi vai zudumi.

Šie dati ļauj ne tikai reaģēt uz notikušo, bet rīkoties proaktīvi – pielāgot cenas, mainīt iepirkumu plānus vai pat pārorientēt piedāvājumu uz ienesīgākiem virzieniem.


Datu analītika: pārskatāmība un attīstības iespējas

Neatkarīgi no tā, vai Tavs uzņēmums atrodas Jelgavā, Dobelē vai Aizkrauklē – datu analītika ļauj labāk saprast savu biznesu.

Nav runa par sarežģītiem algoritmiem vai dārgiem risinājumiem – pat vienkārši vizuāli pārskati var palīdzēt:

·         redzēt sezonālos pieprasījuma viļņus,

·         salīdzināt apgrozījumu pa mēnešiem vai klientiem,

·         pamanīt izmaksu kāpumu un reaģēt laikus.

Pirms lēmuma analizēt datus ir nepieciešama padziļināta biznesa procesu izpratne kopā ar savu IT jeb digitalizācijas partneri, jo ne vienmēr analizējama ir visa informācija. Būtiski ir atrast īstos elementus, pēc kā tiek izvērtēti rezultāti, veikts to salīdzinājums un doti signāli laicīgi pievērsties konkrētiem produktiem, klientiem, procesiem.


Cilvēks tehnoloģiju vidū

Svarīgākais – šī pieeja nevis aizstāj cilvēku, bet stiprina viņa spējas. Uzņēmuma vadītājs kļūst par stratēģi, kurš ne tikai reaģē uz notikumiem, bet vada tos. Darbinieki savukārt var koncentrēties uz vērtības radīšanu, nevis meklēt informāciju pa dažādām Excel tabulām vai dokumentiem.

Digitālā transformācija vairs nav izvēles jautājums – tā ir nepieciešamība. Tie uzņēmumi, kas spēj izveidot vienotu, integrētu biznesa risinājumu ekosistēmu un izmantot datu analītiku lēmumu pieņemšanā, iegūst spēcīgu konkurences priekšrocību.

Neatkarīgi no nozares, datu spēks slēpjas to izmantošanā. Un šodien ir īstais brīdis sākt izmantot šo potenciālu pilnā apjomā.



bottom of page