
Jau pāris gadus mākslīgais intelekts ir pārņēmis daudzu darbinieku prātus. Sociālo mediju ieraksti, digitālās ziņas ņirb no daudziem vieglāka un efektīvāka darba, izmantojot mākslīgā intelekta (MI) un ģeneratīvos mākslīgā intelekta (ĢMI) rīkus, solījumiem un piedāvājumiem. ĢMI izzināšana un apgūšana - tas tiešām ir vilciens, kurā ir jāielec laicīgi, lai to straujās attīstības laikā spētu tikt tiem līdzi. Lēciens tehnoloģiju attīstībā ir milzīgs. Ne velti McKinsey & Company pērnā gada vasarā ģeneratīvo sarunbotu attīstību ir pielīdzinājis 19. gadsimta Industriālās revolūcijas transformējošam raksturam[1].
Autore: Ilze Rassa, Komunikācijas arhitekte
ĢMI ieviešana darba procesā ir ļoti gaidīta. Un, ja vēl ir tik kārdinošs solījums – efektīvizēt darbu – tad te jau vairs darba devējam nav jāpierunā darbinieks tos izmantot. Patiesībā motivācija ir ļoti spēcīga, lai darbinieks pats meklētu šīs iespējas un veicinātu darba efektivitāti un vieglāku to izpildi. Kā demonstrē cits 2025. gada janvāra McKinsey & Company pētījums[2], tad šobrīd darbinieki trīs reizes vairāk gatavi izmantot ĢMI rīkus trešdaļas vai vairāk darbu pildīšanai nekā to sagaida viņu vadītāji. Vienlaicīgi 70% darbinieku tic, ka divu gadu laikā 78 procenti no visiem darbiniekiem ĢMI mainīs vairāk kā 30% no ikdienas darba.
ĢMI tiek piedēvētas grandiozas spējas nākotnē. Tomēr minētais pētījums atklāj, ka MI rīku ieviešana notiek lēnāk kā gribētos un kā pieprasa darbinieki. Lai arī 92% uzņēmumu plāno investēt ĢMI nākamajos trīs gados, tikai 1% šobrīd tic, ka viņu investīcijas MI rīkos ir sasniegušas brieduma posmu[3].
Sabremzēšanās pamatā var būt dažādi iemesli. Viens no tiem - nogaidoša pieeja MI ieviešanā. 2024. gada novembrī CNBC aptaujāja Tehnoloģiju izpilppadomes pārstāvjus par Microsoft MI ģeneratīvo sarunbotu Copilot. Aptauja rāda, ka tehnoloģiju biznesa kopienā interese par Copilot ir ļoti liela. 79% uzņēmumu jau šobrīd izmanto Copilot. Lai gan uz jautājumu, vai Copilot produktivitāte attaisno tā izmaksas, 25% atbildēja ar “jā”, 25% - ar “nē” un 50% aptaujāto atzina, ka ir pāragri teikt[4]. Lielākie iebildumi ir tieši par to, ka produkta cenas attiecība pret ieguvumu (produktivitāti) šobrīd ir pārāk liela. Tomēr aptauja arī parādīja, ka respondenti labi apzinās, ka šīs tehnoloģijas vēl nav sasniegušas savu iespēju augstāko punktu[5]. Tātad gaidas no MI produktivitātes rādītājiem ir augstākas kā to šābrīža iespējas, bet bizness neatmet ar roku un gaida šo rīku augstākas pievienotās vērtības sniegumu.
Problēma ātrākai ĢMI rīku ieviešanai darba vidē slēpjas ne tikai tehniskajā organizācijas gatavībā. Te ir jārunā arī par organizācijas komandas un īpaši vadītāju “atvērtību” ĢMI rīku izmantošanā darba pienākumu izpildē. Daudzi darbinieki nesaprot, kurus MI veidus un kādos gadījumos drīkst izmantot. Organizācijas Slack 2024. gada Darbaspēka indekss atzīmē, ka 48% respondentu atzina, ka nejūtas ērti MI izmantošanas faktu atzīt savam vadītājam. Darbinieki šaubās, kad sociāli un profesionāli drīkst izmantot MI darba vajadzībām. Izmantojot MI, esot sajūta, ka “šmaucos”, pārējie domās, ka esmu mazāk kompetents vai uzskatīs par slinku[6]. Un tas viss veicot ĢMI tādas funkcijas kā ziņu rakstīšana, prāta vētras jaunām idejām, faktu analīze, koda rakstīšana.
Kamēr organizācijās nav nosprausta skaidra kārtība un gaidas, kad un kā drīkst vai nedrīkst izmantot ĢMI, darbinieki liek lietā savus resursus: darba pienākumu veikšanai slepeni izmanto personīgos ĢMI rīkus uz darba vai pat personīgajām ierīcēm. To, ka tā ir liela problēma, apliecina IT drošības ekspertu celtā trauksme. Šāda “pa kluso” (angliski “Shadow AI”) izmantošana rada datu drošības draudus. 2024. gada martā 27.4% korporatīvo datu, ko darbinieki ievietoja MI rīkos, bija jutīga rakstura. Juridiskie dokumenti pat 82.8% apmērā tika iekopēti riskantos “ēnu MI” kontos, kamēr korporatīvajos kontos tikai 17.2%. Tā ir informācija par uzņēmuma apvienošanās līgumiem, biznesa darījumiem, konfidenciālu darījumu noteikumi utml.[7].
Darbinieki vienmēr meklēs iespējas, kā optimizēt darba procesu. Tāpēc organizācijām ir steidzami jāizveido atbilstošas ĢMI lietošanas politikas, jānosaka atbalstāmā šo rīku izmantošanas prakse. Jādefinē, kādas ir gaidas attiecībā uz ietaupīto laiko, izmantojot ĢMI. Tāpat ir jānodrošina MI rīku izmantošanas mācības darbiniekiem. Tas palīdzēs saglabāt savu konkurētspēju un turpināt attīstīties līdz ar MI ātrvilciena uzņemto evolūcijas kursu.
[1] “Ģen AI: a cognitive industrial revolution”, McKinsey, 2024.gada 7. jūnijs
[2] “Superagency in the Workplace: Empowering people to unlock AI’s full potential”, McKinsey, 2025. gada janvāris
[3] “Superagency in the Workplace: Empowering people to unlock AI’s full potential”, McKinsey, 2025. gada janvāris
[4] The future of Microsoft’s Copilot, CNBC, https://www.youtube.com/watch?v=qi5jsOSeTLU
[5] Microsoft Copilot AI use accelerates inside companies, but cost concerns weigh, CNBC Television, https://www.youtube.com/watch?v=8fFy1HMZhSM
[6] The Fall 2024 Workforce Index Shows Executives and Employees Investing in AI, but Uncertainty Holding Back Adoption, 12.11.2024,
[7] Shadow AI: how employees are leading the charge in AI adoption and putting company data at risk, Cameron Coles, Cyberhaven,